LEVANTOgroep en Brasserie Kasteel Wijnandsrade helpen mensen weer mee te doen in de samenleving!
Vorig jaar heeft LEVANTOgroep, deelnemer aan ons inkoopcollectief, een aansluiting aangemeld voor Brasserie Kasteel Wijnandsrade. LEVANTO staat voor LEven VAN TOp tot teen en helpt en begeleidt mensen die het (even) moeilijk hebben weer mee te doen in de samenleving.
In samenwerking met LEVANTOgroep helpt het team van Brasserie Kasteel Wijnandsrade mensen weer op weg naar zelfstandigheid en te re-integreren in de maatschappij.
Mirije van der Pijl is leidinggevende bij Brasserie Kasteel Wijnandsrade en stuurt deze bijzondere locatie met WOW factor aan:
Wat maakt Brasserie Kasteel Wijnandsrade zo bijzonder?
“Het is een prachtige, rustige locatie die op 1 juni 2017 haar deuren opende. Voorheen had het kasteel (onder een andere beheerder) een wijngaard en wijnproeverij waar kleine tapas geserveerd werden. Na anderhalf jaar gesloten te zijn geweest, hebben wij het kasteel nieuw leven in kunnen blazen door er een brasserie te openen die toegankelijk is voor iedereen, voor een leuke, normale prijs.
Iedereen die hier binnen komt lopen zegt “WOW, wat een prachtige, rustige locatie.”
We hebben er dan ook hard voor gewerkt om de brasserie zo mooi en verzorgd te krijgen. Er komen hier wandelaars, zakenmensen, eigenlijk iedereen. We liggen centraal tussen Maastricht en Heerlen en er zijn genoeg parkeerplaatsen. Onze gasten hebben hier rust en ruimte en genieten daar zichtbaar van.”
Hoe is de samenwerking met LEVANTOgroep tot stand gekomen?
“Ik ken iemand van LEVANTOgroep persoonlijk en die heeft mij gevraagd of ik met hen wilde samenwerken. Aangezien ik het een erg mooi initiatief vind, heb ik gezegd: dat gaan we doen! Het is nu een jaar geleden dat deze samenwerking is gestart.
Wij zijn een normale horecazaak. De cliënten die hier vanuit LEVANTOgroep werken zijn zowel op de achtergrond als op de voorgrond aanwezig. Ze onderhouden de kasteeltuin, doen de was en helpen in de keuken. Als dat goed gaat, kunnen ze achter de bar drankjes klaarmaken totdat ze er klaar voor zijn om ook in de bediening te gaan werken. Voor elke cliënt wordt een plan gemaakt dat periodiek geëvalueerd wordt. Ik heb zelf geen opleiding in de zorg en ben echt van de horeca. Daarom houd ik me verder niet met het plan van de cliënten bezig, dat doet de begeleiding vanuit LEVANTOgroep. LEVANTOgroep bemoeit zich op haar beurt niet met de horeca uitvoering.
Het gaat er echt om dat iedere cliënt leert om stapje voor stapje terug te keren in de samenleving. Wij leren hen de vaardigheden die hiervoor nodig zijn, zoals sociale vaardigheden, persoonlijke hygiëne, presentatie, kleding, etc. Ze krijgen hier de kans om zich te ontwikkelen. Ze krijgen geen stempel mee. We kijken naar iedere cliënt apart als mens, ieder met een eigen levensverhaal; van autisme tot burn-out, een hele brede doelgroep. Ons gezamenlijke doel is om deze cliënten uiteindelijk klaar te stomen voor de arbeidsmarkt, richting een zelfstandige baan.”
Hoe is de verhouding van de (re-integratie) cliënten ten opzichte van de vaste krachten?
“Meestal is dit 50/50, maar op sommige momenten ook juist meer vaste krachten. De meeste cliënten werken alleen overdag. Een enkeling kan en wil ook ’s avonds ingepland worden. ’s Avonds hebben wij regelmatig feesten en partijen en dan moet ik echt op mijn team kunnen rekenen.”
Wat zijn jullie toekomstplannen?
“Wat we het afgelopen jaar al bereikt hebben is mooi. Ik ben heel tevreden, maar het doel is en blijft om nóg meer cliënten op eigen benen te leren staan. Ik hoop dan ook dat ik meer cliënten kan laten proeven aan het horecawerk en een bijdrage kan laten leveren aan onze brasserie. Zo zijn wij bijvoorbeeld bezig met het opzetten van een ijssalon die onze cliënten binnenkort zelfstandig kunnen gaan draaien.”
Tot slot, wat geeft jou persoonlijk energie?
“Als iedereen gelukkig is om mij heen, dan ben ik dat ook en dan gaat alles vanzelf!”