Hoe verreken je als woningcorporatie de kosten van collectieve warmte en andere energietypes eenvoudig met je huurders? Met de efficiënte facturatiesoftware van het Belgische Zero Friction verloopt de facturatie en kostenverdeling volledig automatisch. In Nederland werkt Zero Friction samen met Aenergie. CEO Wim Jacobs: “Er staan veel warmtetransitieprojecten op de planning. Als we dat samen faciliteren met een goede service en een goed product, dan zijn we meer dan complementair.”
Jacobs startte zijn bedrijf in 2018 samen met twee compagnons: “We werkten eerder bij een softwareleverancier die ook oplossingen voor energieleveranciers aanbiedt. Telkens als er een vraag kwam voor de facturatie en kostenverdeling van warmte, werd er maatwerksoftware gebouwd. Op een gegeven moment leverde dat toch vragen van klanten op. Want eigenlijk zijn de processen allemaal hetzelfde.”
SAAS zoals SAAS moet zijn
“Mede ingegeven door de groei van het aantal lokale warmte-initiatieven, hebben wij gezegd: kunnen we niet een goede digitale standaardsoftware ontwikkelen die betaalbaar is en die helpt de groei van het aantal warmte-initiatieven te ondersteunen? We hebben die vraag beantwoord met Zero Friction.”
Zero Friction is een van de weinige SAAS-platforms (Software as a Service) dat zich 100% focust op de afrekening van collectieve warmte. “Het maakt niet uit welke installaties en welke meters je in welk gebouw hebt staan, wij centraliseren alles in één oplossing die je zo in je bedrijfssoftware hangt. Behalve gebruiksgemak zorgt onze software ook voor keuzevrijheid: je kiest zelf met welke hardwareleverancier je wilt werken.”
Inzicht en transparantie
Jacobs ziet nog meer pluspunten voor woningcorporaties: “Onze software draagt bij aan een efficiënte backoffice en een klantvriendelijke frontoffice. We bieden inzicht in de energiestromen, verbruiken en kosten per gebouw of wijk. Dat doen we 100% betrouwbaar. Daar durf ik mijn hand voor in het vuur te steken. We bieden woningcorporaties ook de mogelijkheid om bewoners volledig transparant inzicht te geven in het verbruik en de kosten. We kunnen zelfs een kant-en-klaar klantenportal opleveren met de look & feel van de corporatie.”
De software van Zero Friction detecteert daarnaast afwijkingen: “Wie dagelijks de meterdata binnenhaalt, heeft inzicht in de werking van gebouwen. Komen die meterstanden niet binnen, dan kun je direct ingrijpen. Het komt nog vaak voor dat na lange tijd pas ontdekt wordt dat er geen meetdata beschikbaar is. Dat maakt het moeilijk om een correcte afrekening te maken. Ook andere afwijkingen zijn snel inzichtelijk. Dat voorkomt discussies op het eind van het jaar.”
“Tot slot maakt onze software ook de administratieve afhandeling bij verhuizingen veel gemakkelijker. Met Zero Friction zijn de meterstanden altijd direct beschikbaar. Je hoeft ze niet meer na te jagen. En je hebt geen discussies met de huurder.”
Toekomstvisie
Met veel enthousiasme vertelt Jacobs over de toekomstige ontwikkeling van de software: “We willen woningcorporaties helpen om huurders dynamisch en proactief te informeren over hun verwachte verbruik en kosten. Is het verbruik hoger dan verwacht, dan kun je bijvoorbeeld het voorschot automatisch verhogen. We geloven heel erg dat je zo helpt om bewoners ‘op te voeden’ als het gaat om energieverbruik en de daarmee gepaard gaande kosten.”
Jacobs is blij dat hij in Nederland een goede partner aan Aenergie heeft: “Hun visie past heel erg bij de onze. Zij zijn ook van de betaalbaarheid, goede service en toegankelijkheid. Omdat zij nog dichter bij de Nederlandse klant staan en weten wat er speelt, kunnen we elkaar versterken.”
Meer informatie
Wie meer wil weten over Zero Friction, kan contact opnemen met Aenergie. “Woningcorporaties kunnen de software zelf gebruiken, maar kunnen de hele administratieve afwikkeling van warmte ook via Aenergie laten verlopen. Dat is misschien wel net zo gemakkelijk.”