Tijdens de vier inspiratiesessies over energie-inkoop in april en mei zijn de deelnemers bewust gemaakt van de invloed die zij hebben op de vaststelling van de leveringsprijs. En dat is meer dan zij in eerste instantie dachten…..
Gastsprekers Jeroen Setz en Jeroen van Daal van bureau Wattanders hebben de deelnemers meegenomen in het “energiecasino”. Met behulp van actuele marktinformatie hebben zij in een managementgame ervaren hoe onvoorspelbaar de ontwikkeling van de energieprijs is en gevoeld dat 90 tot 95% van de leveringsprijs bepaald wordt door de ontwikkelingen op de groothandelsmarkt. De deelnemers waren enthousiast over de inspiratiesessie en de managementgame. De gemiddelde waardering voor de sessies is een ruime 8. De winnaars van het managementgame verdienen een eervolle vermelding in deze nieuwsbrief.
Winnaars ochtendsessie:
- Dhr. E. Pieterse, Aenergie
- Dhr. P.M. Kuurman, Stichting Dienstverlening Serviceflats
- Mw. L. Rambi, RIBW Arnhem en Veluwe Vallei
- Dhr. J. van den Berg, Siloah
Winnaars middagsessie:
- Mw. F. Hendrickx, St. Woonbedrijf
- Mw. A. van Tol, Trevian
- Dhr. E. Pieterse, Aenergie
Winnaars ochtendsessie:
- Dhr. D. van der Lugt, Stichting de Basis
- Mw.. A. Liebeton, Stichting de Basis
- Dhr. T. Zwiers, Stichting Nijestee
- Dhr. J. Voorn, Woonmaatschappij ZO Wonen
Winnaars middagsessie:
- Dhr. R. Vos, Stichting Woningbedrijf Velsen
- Dhr. E.G. Vos, Woningstichting Naarden
- Dhr. E. Gardien, Woningstichting Haag Wonen
- Dhr. M. Ruizendaal, Stichting Oosterpoort
Tijdens de inspiratiesessies is ook gepresenteerd hoe het komt dat onze tarieven onder het gemiddelde markttarief liggen.
Door het uitvoeren van een Europese aanbesteding is de leverancier geselecteerd die de laagste brutomarge per geleverde kWh of m3 rekent op basis van een vooraf vastgesteld programma van eisen. Vervolgens besluiten wij op basis van onze inkoopstrategie op welke momenten, delen van het totale inkoopvolume van het collectief op de groothandelsmarkt wordt ingekocht. Deze momenten zijn zeer essentieel aangezien 90-95% van de leveringsprijs wordt bepaald door het inkoopmoment!