“Studenten zijn betrokken, komen met verrassende vragen”
Guido van Poppel, adviseur vastgoed van studentenhuisvester DUWO
DUWO is met 30.000 woningen de grootste studentenhuisvester van Nederland. “Studenten staan vaak al klaar met een eigen renovatieplan. Dan heb je een heel ander gesprek.”
Wat doet een adviseur vastgoed bij DUWO zoal?
“Hoe zal ik dat eens mooi zeggen? Ik houd me vooral bezig om deze organisatie vanuit een multidisciplinaire blik gevraagd en ongevraagd op alle fronten te ondersteunen. De nadruk ligt daarbij op nieuwbouw en verbouwen en op energie en duurzaamheid.”
Wat maakt DUWO anders dan andere woningcorporaties?
“DUWO richt zich puur en alleen op studenten. Toen ik hier gevraagd werd dacht ik: moet ik dat wel doen, bij zo’n ‘hobbyclub’? Maar mensen in mijn omgeving waren laaiend enthousiast! En de hobbyclub bleek allerminst een hobbyclub te zijn. Dus ik heb het gedaan. Guido, zeiden ze, die studenten zorgen voor zoveel uitdagingen. Als het je daar lukt wat je moet doen, dan lukt het je overal…”
“Ik heb ook bij een ‘gewone’ corporatie gewerkt. Als je daar bij bewoners langsging met een renovatieplan kreeg je nauwelijks reacties. Studenten staan ze vaak al klaar met eigen renovatieplan. Dan heb je echt een gesprek. Ze zijn betrokken, komen met verrassende vragen. Scherp en inhoudelijk, dat houdt ons ook scherp. Stuur je later een brief dat ze dan wel even niet kunnen douchen, dan krijg je juist weer geen reactie. Dat vinden ze kennelijk niet erg.”
DUWO is de afgelopen jaren sterk gegroeid. Van studentenhuisvester in Delft zijn jullie nu met 30.000 woningen actief in de regio Amsterdam, Delft, Den Haag Leiden en Deventer. Hoe houden jullie het behapbaar?
“Wij blijven zo lean mogelijk. Onze staf is niet met het huizenbezit meegegroeid. Dat kan omdat we ons specialiseren. Dit is natuurlijk een speciale doelgroep. Om die goed te kunnen bedienen werken we bijvoorbeeld met DUWO online. Studenten kunnen al hun zaken online afhandelen tot aan de huurovereenkomsten toe.”
U bent ook verantwoordelijk voor energie. Wat is voor jullie belangrijk?
“Eerst en vooral de prijs. Wij willen onze klanten betaalbare huisvesting bieden. Wij willen daarom lage energietarieven. Daarnaast willen onze klanten duurzaamheid. Maar duurzame energie mag niet ten koste gaan van betaalbaarheid. Alle energie die Aenergie levert, is duurzame energie, het gas is CO2 gecompenseerd. Dat willen we zelf, dat willen onze klanten, de studenten.”
“Daarnaast zijn we een beetje een vreemde partij. We hebben in totaal zo’n 2.000 aansluitingen. Van een portiekverlichting tot een campus met 3.500 studenten. Dat vraagt nogal wat. Jaarlijks verbruiken onze klanten 12 miljoen kubieke meter gas en 35 gigawattuur elektriciteit. Daarvan genereren we er zelf 5 via een eigen WKK-centrale. Je kunt je voorstellen dat het een uitdaging is om dat administratief allemaal op orde te hebben.”